20 sep Banff - Yoho NP - Golden - Reisverslag uit Golden, Canada van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu 20 sep Banff - Yoho NP - Golden - Reisverslag uit Golden, Canada van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

20 sep Banff - Yoho NP - Golden

Door: Pascal en Marco

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

20 September 2011 | Canada, Golden

We hebben weer uitgeslapen... het was weer een koude nacht en we lagen zo lekker. Pas om 11 uur reden we naar de supermarkt; "Nester's, where the locals shop". Hihi, grappig. Een strakblauwe lucht vandaag, beloofd mooie plaatjes en lekker weer.

We zijn terug via Lake Louise naar Yoho National Park gereden. Daar wilden we eigenlijk een nacht gaan slapen, maar alle campgrounds waren al gesloten. Het hoogseizoen is voorbij en dan sluiten al veel campgrounds. Yoho is niet zo'n groot park, maar 1310 km2. Het bekend door de hoge rotswanden van de 28 bergen met toppen rond de 3000 m.

Als eerste stopten we bij de Spiral Tunnels Viewpoint en Kicking Horse Pass National Historic Site. Hier is in 1885 een spoorlijn tussen de bergen door gelegd, maar deze maakte een stijle rit van 4,5%. Dit was heel gevaarlijk en een nachtmerrie voor de machinist om naar beneden te rijden. Begin van de 20e eeuw hebben ze daarom twee spiraaltunnels gemaakt in de bergen. Dat betekent dat de trein twee loopings maakt door door twee bergen. Als je geluk hebt komt er net een trein aan en zul je het einde van de trein nog zien verdwijnen in de berg, terwijl de locomotief er alweer uit komt en eigenlijk over zichzelf heen rijdt. De tunnels zijn een nationaal historich monument geworden, door het bijzondere verhaal. Helaas kwam er natuurlijk net geen trein aan... We slapen al nachten lang steeds naast het spoor, vaak vlakbij stations en werden 's nachts vaak gewekt door het getoeter. We lunchten langs het spoor en nu tonen we gerichte interesse, maar we hebben nog altijd geen trein van dichtbij gezien. Wel in de verte, heel langzaam rijden ze. En heel lang zijn ze, soms zeker een kilometer lang!

Daarna bezochten we de Takakkaw Falls. Weer een waterval, maar het blijft mooi en bijzonder. Deze was 200 m hoog. De gletsjer waarvanaf het water kwam, konden we niet zien. Maar een schaalmodel liet zien dat de gletsjer toch echt boven op de berg lag, op zo'n 3 km hoogte. Bizar vind ik het.

Het werd steeds warmer onderweg. We begonnen met een trui en de verwarming aan. Maar bij de waterval konden de truien eigenlijk al uit en de autoraampjes gingen weer open. Lekker weer dat zonnetje en een aangename temperatuur. En bijzonder hoe het klimaat kan veranderen in de bergen, over een relatief korte afstand.

Tot slot zijn we bij de Natural Bridge gaan kijken. Deze waterval heeft in de loop der tijd het steen onder zich weg gesleten tot een canyon en daarin een gat gesleten, waardoor het water door een gat in de rotsen stroomt.

Vrij snel reden we daarna Yoho weer uit en gingen we op zoek naar een slaappaats. We wilden eigenlijk wel wild kamperen, maar konden maar geen mooi plekje vinden. We warenn het allebei zat en vonden een RV-park in het plaatsje Golden. Het leek een saai stads stuk grond, maar toen we onze plek vinden bleken we uitzicht te hebben over de vallei op besneeuwde bergtoppen. We hebben nog even van het zonnetje genoten en toen de BBQ aangestoken. Laat ik maar niks over het kampvuur schrijven... Op korte afstand zagen we ineens twee Big-Horned Sheep! Wow, die beesten zijn groot! En die hoorns ook! Daar moet je geen ruzie mee krijgen. Voorzichtig heb ik wat foto's gemaakt en we zijn tactisch gaan zitten met eten, zodat we ze goed in de gaten konden houden. Zien we toch nog wild... in heel Jasper en Banff hebben we alleen elanden, herten een paar eagels en een marmot gezien. We hebben meer geluk in onbeschermd gebied. Weltrusten, ik ben benieuwd hoe mooi het uitzicht hier morgenochtend is. We staan trouwens weer naast een spoor.

• 21 September 2011 - 14:52

Bramsnor:

Erg interessant dat treinen verhaal met loopings, jammer dat er geen een kwam. En over dat wild, gewoon toch wat eten buiten laten liggen, misschien helpt het.
    Of laat Marco even flink brullen buiten, kan ook dat ze schrikken en nooit meer dieren ziet.
    Maar wederom geweldige verhalen,
    Bedankt.
    Geniet! Bramsnor.nl

• 21 September 2011 - 15:25

Marja:

Hallo daar,weet jezeker dat het geen geit was met horens!? Haha! Geen kampvuur? Dasnoujammer......... Maar met je verhalen is het net of ik erbij ben, heerlijk, ga zo door, xxxx