18 & 19 sep Lake Louise - Banff  - Reisverslag uit Banff, Canada van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu 18 & 19 sep Lake Louise - Banff  - Reisverslag uit Banff, Canada van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

18 & 19 sep Lake Louise - Banff

Door: Pascal en Marco

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

19 September 2011 | Canada, Banff

Wat was het koud vannacht! Het moet gevroren hebben, dat kan niet anders. En het was te verwachten na het weer van gister. Marco heeft me de hele nacht wakker gehouden door tegen me aan te kruipen... wel gezellig natuurlijk ;-)

Na ontdooid te zijn, zijn we al heel vroeg naar het echte Lake Louise gereden, wat vooral een toeristische trekpleister is. Er staat een groot hotel naast en het schijnt daar soms zo druk te zijn dat de auto's tot 4 km verderop geparkeerd staan. Het meer was ook niet zo mooi en we zijn snel doorgereden naar het volgende meer.

Lake Moraine is lastiger bereikbaar, het wordt voor campers langer dan 7 m afgeraden om er naartoe te rijden door de smalle lange weg. Des te interessanter voor ons (7,6 m) dus en het bleek dan ook veel mooier. De rit viel best mee, was goed te doen (en een goede chauffeur!). Daar hebben we een wandeling gemaakt tot aan de andere kant van het meer. Het blauwe water lag heel stil, waardoor het de bergen spiegelde en een heel mooi effect gaf. Er waren ook wat mensen aan het kanoën, brrr, ik vond het wandelend al koud genoeg. Aan het eind van het pad kwamen we bij het riviertje dat uitkwam in het meer en een mooi uitzicht gaf. Er waren nog meer mooie wandelpaden, maar in dit gebied mag je alleen met een groep van 4 wandelen. Er leven hier veel grizzlyberen en je overlevingskans wanneer je met een groep gaat is vele malen groter dan wanneer je met z'n tweeën bent. Fijn idee toch?

We komen trouwens  de hele vakantie al zo veel Japanners tegen en ook echt allemaal met enorme camera's. Om de vooroordelen maar weer 's te bevestigen, ik heb er foto's van gemaakt, net als dat zij dat van ons deden toen wij in Japan waren.

We gingen op weg naar de town of Banff. Dit kan via de Trans-Canada Highway, waar alle vrachtwagens en het snelle verkeer rijdt. Maar ook via de Bow Valley Parkway, waar je niet zo hard mag en veel meer kans hebt om wild te spotten. We hadden nog een lange dag, dus natuurlijk kozen we voor de laatste. Op een mooie spot met uitzicht over een vallei waardoor een treinspoor langs de rivier lag, zijn we gestopt en hebben lekker pannekoekjes gebakken voor de lunch. We hoopten natuurlijk dat er nu een trein langs zou rijden, en we een beer zouden spotten. We kregen de tip dat die graag rond het spoor rondsnuffelen. Een uurtje later zijn we zonder treinen- en berenfoto's, maar met een volle maag verder gereden.

Banff is een behoorlijk groot dorp of misschien zelfs een stadje. Ik blijf het gek vinden om midden in een beschermd natuurpark een stad tegen te komen. In mijn fanatsie waren die parken altijd grote stukken ongerepte natuur. Dat is het op zich ook wel, maar dan toch ook weer aangepast aan toeristen. Aan mensen die graag geld uitgeven aan doelloze hebbedingen, duur restaurant voedsel en eigenlijk alles wat ze thuis ook kunnen kopen. Ik vind dat serieus jammer dat mijn fantasie is kapotgespat. En tegelijk ben ik wel een beetje hypocriet, want ik vond het wel leuk om vanmiddag mijn verhalen op wbj.nu te kunnen zetten. Maar verder wilde ik het liefst alleen ons rijdende huis, een btje water, soms een btje stroom, de hoognodige boodschappen doen en verder een BBQ en een plekje vinden omheind met deze waanzinnig mooie natuur. We hebben die natuurlijke luxe wel gehad, maar eigenlijk te weinig vind ik, we zijn te veel verwend.

In Banff hebben we wat bekende plekjes op gezocht, zoals het Banff Springs Hotel, een beroemd duur hotel dat mooi tussen bergen ligt. En we zijn naar de top van de stad gereden en vonden daar de hoodoos. Wat het woord hoodoos precies betekent weet niemand, maar het zijn vreemd gevormde rotsen die uit het niets tussen de dennen omhoog komen. Grappig zijn ze wel en met een beetje fantasie...

In de schemering zijn we een stuk gaan rijden in de hoop nog wat wild te spotten. Toen we bijna bij de campground waren, zagen we een groepje white-tailed deer. Deze herten laten zich niet vaak in het openbaar zien, dus dat was op zich wel bijzonder... maar nog steeds geen beer.

We hebben nog een dagje in Banff 'gekocht', omdat we nog niet uitgekeken waren en toch een dag voor op schema lagen. Dus maandag hebben we uitgeslapen, das ook wel eens lekker. Het regende onwijs toen we wakker werden en besloten lekker te bljiven liggen, het onweerde zelfs! 's Middags na een lekkere brunch, klaarde het weer op en hebben we fietsen gehuurd. Op de bergen om ons heen lag een dikke laag verse sneeuw. We zijn in de buurt van de stad om een paar meren gefietst en langs een paar bezienswaardigheden in de stad. Het was fris, maar heel mooi en door het fietsen werden we warm.

's Avonds hebben we de gemakken van de stad gebruikt en zijn we uit eten gegaan bij een afgelegen steakhouse, waar een heel vriendelijk oudere man ons heel beleefd hielp. De steak met garnalen was heerlijk! We hebben weer een wildrondje gereden en zagen een groepje elanden. We sliepen nog een nachtje op de zelfde campground.