Op weg naar Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu Op weg naar Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

Op weg naar Cambodja

Door: Pascal

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

20 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

We werden te laat opgehaald, omdat de file op deze zaterdagochtend heel erg was volgens de chauffeur. Het klopte wel, het duurde heel lang voor we eindelijk Bangkok uit waren om naar de PoiPet Border met Cambodja te rijden. We zouden er zo'n 3,5 uur over de 250 km moeten doen, maar nog geen 3 uur later (incl plaspauze) zette onze kamikaze chauffeur ons gelukkig heel af bij de grens. De omgeving veranderde behoorlijk hoe dichter we bij Cambodja kwamen. In het dorp bij de grensovergang leek het alsof we nog een eeuw terug in de tijd stapten. De chauffeur wees ons de ingang van de grenspost, die niet herkenbaar verstopt zat tussen houten stalletjes en omgeven was door mensen. We werden direct aangesproken, zoals gewaarschuwd, door mannen die ons een visum aan wilden smeren. De omgeving is zo vreselijk chaotisch, druk en onoverzichtelijk, dat het heel makkelijk is om er in te trappen. Op het randje ontsnapten ook wij er aan.

Nadat we door het vage steegje waren gelopen kwamen we bij een zowaar stenen gebouw. Daar bleken we uit te checken uit Thailand. Daarna kwamen we weer op straat, samen met de vele Thai of Cambodjanen en een handje vol toeristen die de grens over wilden steken. Migranten naar zowel Thailand als Cambodja krioelden door elkaar met koffers, brommers, fietsen of wagentjes die ze zelf lopend trokken, of met koeien. En toen bleek dat we hier ergens een visum konden halen, we werden geleid door behulpzame eerlijke mensen, die we helaas eigenlijk al niet meer vertrouwden. Gelukkig heb je altijd nog ergens je eigen gezonde verstand en zo vonden we dan toch het visumkantoor. Toen moesten we weer door een oud, afbrokkelend, bloedheet en druk grenskantoortje om in te checken in Cambodja waar we werden opgewacht door een vriendelijke guide die ons vertelde op dit bankje te wachten op de gratis pendelbus... en als we nog iets wilden kopen, dan mocht dat natuurlijk ook.

De pendelbus bracht ons naar het toeristische verzamelpunt waar we opgewacht zouden worden door onze taxi naar het hotel. Onderweg kregen we de eerste indrukken van het Cambodjaanse leven. De al iets minder vriendelijke guide bleef bij ons in de bus en wees ons op het wisselkantoor waar we meteen even geld konden halen, hij adviseerde hier Cambodjaans geld te halen, omdat de wisselkoers hier veel beter zou zijn dan in Siem Reap. Hij probeerde ons nog een taxi aan te smeren, maar we gaven aan dat we opgehaald zouden worden. Hierop reageerde hij sjagerijnig en belde met ons hotel. Hij zei ons maar weer even wachten, maar plots konden we een taxi instappen die er al die tijd al stond, vaag. En de 'vriendelijke guide' vroeg ons ook nog even op een heel onvriendelijke manier om een tip. Twee uur later, inmiddels eind van de middag, waren we ons kleine mooie hotelletje met een heerlijk zwembad, eindelijk rust! Deze manier van de grens oversteken is geen aanrader, en zeker niet voor onervaren reizigers. Toch was het een ervaring, je leert veel, over mensen, het land en dat het in Nederland toch echt allemaal niet zo gek geregeld is met al die regeltjes.

• 22 December 2014 - 13:31

Bram:

Lachen dus, zie het alweer voor me, heb zoiets gedaan in Egypte. Ze proberen je als eerlijke westerling ook overal te tillen. Niet zo gek als ze wereldwijd lopen te verkondigen dat Nederland bij de top vier van rijkste landen is van de wereld.

• 22 December 2014 - 20:19

Jeannette:

Ja zo gaat dat daar, als je alles zelf moet regelen.
    Zo leer je wel de bevolking kennen op een andere manier.
    Ben benieuwd hoe jullie Combodja ervaren.
    De tempels zijn geweldig om te ervaren. Zeker hetgeen er omheen, al die mensen en de ideeën . Bijzonder , geniet ervan.
    Pascal wij ( Rob en ik ) wensen je alvast een leuke verjaardag, dadelijk op jullie tropische eiland.
    Groetjes Jeannette

• 24 December 2014 - 11:01

Jeannette:

Beste Marco en Pascal,
    Wij wensen jullie via deze weg een fantastisch en bijzondere kerst.
    Veel plezier.
    Groet Rob en Jeannette

• 24 December 2014 - 12:37

Serge:

Feest der herkenning! En vroeg of laat trap je toch altijd ergens in en moet je er later zelf om lache ;) Veel plezier verder tot het volgende verslag!

• 24 December 2014 - 20:27

Marja:

Hè wereldreizigers! Al die verhalen!!! Ik geniet met volle teugen, heerlijk! Lekker lui lezend terwijl jullie zoveel moeite doen om over een grens heen te komen! Wees op je hoede, volg goede raad op van de andere commentaren, XXXX