Hier is onze uitgebreide planning... - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu Hier is onze uitgebreide planning... - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

Hier is onze uitgebreide planning...

Door: Pascal

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

06 September 2013 | Verenigde Staten, San Diego

Dag 1
Vlucht naar San Diego

We verblijven 3 nachten in het Old Town Inn Hotel in San Diego.

Dag 2 & 3
San Diego

De kleurrijke binnenstad, stranden langs de kust en de invloed van buurland Mexico zorgt voor een verrassend 'laid-back' sfeertje in één van de grootste steden van Amerika. Er zijn volop terrasjes tussen de gekleurde koloniale gebouwen in Old Town of we kunnen onze handdoek uitslaan op het strand van La Jolla. Met een gemiddelde temperatuur van 22°C zorgt de Californische zon vanzelf voor een ontspannen stemming. Dus hier gaan we even bijkomen van de vucht en energie op doen voor de reis… van totaal 5100 km!!

Dag 4
San Diego – Los Angeles – Santa Barbara (Californië) 375 km / 4 uur rijden

Vandaag halen we de auto op en rijden we via Long Beach en Hollywood in Los Angeles (200 km / 2 uur rijden) richting San Francisco. Omdat dit te ver is om allemaal in één rit te doen, zullen we in de buurt van Santa Barbara overnachten.
We verblijven 1 nacht in Rex Motel in Santa Barbara.

Dag 5
Santa Barbara – San Francisco (Californië) 520 km / 5 uur rijden

Vanaf Santa Barbara rijden we naar San Francisco via de mooie kustweg 101. We verblijven 3 nachten in het Union Square Plaza Hotel in San Francisco.

Dag 6 & 7
San Francisco

Vanaf de pier nemen we de boot naar Alcatraz. Dit gevangeniseiland ligt op 1,5 kilometer van de stad. Het staat bekend als de gevangenis waar de zwaarste criminelen naar toe werden gestuurd en waar ontsnappen niet mogelijk was vanwege de strenge bewaking en sterke stromingen in het water eromheen. Het onderhoud van de gevangenen, samen met de salarissen van de bewakers zorgden ervoor dat het ook een van de duurste gevangenissen werd en is daarom in 1960 gesloten.
Op het eiland krijg je een koptelefoon op waar je het verhaal over Alcatraz hoort van een ex-gevangene die er zelf jaren heeft doorgebracht. We lopen langs de cellenblokken en worden 'opgesloten' in een meter-bij-meter cel om het gevoel te ervaren. Buiten zien we de bewakerstorens en wordt duidelijk hoe moeilijk het was om te ontsnappen.

Dag 8
San Francisco – Yosemite NP (Californië) 300 km / 3:45 uur rijden

Vandaag verlaten we San Francisco en rijden naar Yosemite National Park. Het laatste stuk voor het park rijden we op de hoogste autoweg van Amerika, door bergen versierd met beekjes en watervallen.
We verblijven 2 nachten in Yosemite Lodge at the Falls.

Dag 9
Yosemite National Park

Met meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar is Yosemite een van de drukst bezochte plaatsen in de Verenigde Staten. Als je Yosemite Valley ziet, begrijp je waarom. Deze door een gletsjer gevormde vallei ziet er adembenemend mooi uit, met aan de ene kant Half Dome (een 670 meter hoge rots - de steilste in de VS) en aan de andere kant El Capitan, een 900 meter hoog blok graniet. In het park tref je honderden soorten vogels en zoogdieren aan, en prachtige alpenbloemen. Er zijn diverse concentraties met sequoia-bomen. Andere hoogtepunten zijn Glacier Point, een uitkijkpunt op bijna 1000 meter hoogte, vanwaar je een spectaculair uitzicht hebt over de vallei, en Tioga Road, de hoogst gelegen weg in de VS.
Yosemity Valley is 900 meter diep en 3 kilometer breed. Het gebied is wereldberoemd vanwege de indrukwekkende watervallen, weiden, kliffen en ongewone rotsformaties, en het is het drukst bezochte gedeelte van het park.
De watervallen zijn op hun mooist in mei en juni. Daarna wordt de hoeveelheid smeltwater al snel veel minder, in augustus zijn sommige watervallen niet meer dan een dun straaltje, terwijl andere, zoals de Yosemite Falls, dan zelfs helemaal opgedroogd… wij zullen de droogte dus gaan bewonderen ☺.

Dag 10
Yosemite NP – Lone Pine (Californië) 215 km / 2:15 uur rijden

We overnachten 1 nacht in het Comfort Inn in Lone Pine.

Dag 11
Lone Pine – Death Valley (Californië) - Las Vegas (Nevada) 355 km / 4:10 uur rijden

We rijden via Death Valley naar Las Vegas. In Death Valley zijn verschillende indrukwekkende natuurverschijnselen te zien.
Death Valley is de heetste plek op aarde en de droogste plek van Noord-Amerika. De hoogste temperatuur die hier ooit gemeten is 56,7 °C op 3 juli 2013, in Furnace Creek. Het gebied is zo droog omdat er een aantal bergruggen ligt tussen de vallei en de Stille Oceaan. Wolken regenen leeg op deze bergruggen, waardoor er in Death Valley vrijwel nooit regen valt, minder dan 50 mm per jaar. Bovendien ligt het gebied zeer laag, in Death Valley bevindt zich het laagste punt van de Verenigde Staten. In de maanden juli en augustus worden extreem hoge temperaturen gemeten, oplopend tot 55 graden Celsius of hoger. Ook al valt er weinig regen, er kunnen in de canyons onderaan de bergen toch overstromingen optreden. De bodem kan, o.a. door het vrijwel ontbreken van plantengroei, vrijwel geen water opnemen. Een voorbeeld is Golden Canyon, waar de wegverharding in 1976 is weggespoeld.

Aan het einde van de dag zien we vanuit de woestijn in de verte een van de letterlijke highlights; de lichtstad Las Vegas. Neoncasino's nodigen ons uit, piramides rijzen naast ons en achtbanen gaan over de kop dwars door de stad...

We verblijven 3 nachten in het Excalibur Hotel in Las Vegas.

Dag 12 & 13
Las Vegas

Las Vegas is erg warm en er wordt aangeraden om de stad zelf alleen vroeg in de ochtend of in de avond te bekijken. De stad is een waar shopwalhalla met vele verdiepingen tellende winkelcentra. De airco staat vaak voluit, waardoor het aangenamer binnen is dan buiten. 's Avonds zorgt de Strip voor vermaak tot diep in de nacht. Piraten vechten op hun zinkende schip tijdens de show bij het Treasure Island Hotel. Het is een uurtje lopen van Parijs naar New York met een tussenstop in Hollywood. Klassieke muziektonen en tientallen fonteinen dansen bij Bellagio. Naast de vele casino's staat Vegas ook bekend om uitbundige dinnershows en optredens van bekende artiesten.

Dag 14
Las Vegas – Grand Canyon NP South Rim (Arizona) 440 km / 4:20 uur rijden

Vanaf Las vegas rijden we naar de South Rim van Grand Canyon National Park in Arizona. Het is een van de bekendste Nationale Parken en het wordt beschouwd als een van de zeven wereldwonderen der natuur. Het is een bizar gevormd stuk natuur dat circa 2 miljard jaar geleden uitgesleten door de denderende Colorado rivier. De scheur in de aardkorst is op sommige plaatsen bijna 1800 meter diep en het breedste stuk is 29 kilometer breed!

Het Nationale Park wordt door de kloof in twee helften verdeeld, die hemelsbreed maar 16 kilometer van elkaar zijn verwijderd. Maar als je met de auto van de zuidzijde (de South Rim) naar de noordzijde (de North Rim) wilt rijden, dan moet je een afstand van maar liefst 315 kilometer afleggen!
Je kan de Grand Canyon bekijken vanaf de verschillende uitkijkpunten aan zowel de South Rim als de North Rim. Dit is vooral erg mooi als de zon opkomt of ondergaat, je ziet dan de prachtige kleuren in de ravijnwanden, die veroorzaakt worden door de aanwezigheid van mineralen.

We overnachten 1 nacht in het Canyon Plaza Resort in Grand Canyon South Rim Village.

Dag 15
Grand Canyon NP South Rim – Lake Powel, Page (Arizona) 300 km / 3:10 uur rijden

De volgende ochtend maken we een helikoptervlucht door de Grand Canyon. Dat de Grand Canyon een hele diepe kloof is wordt pas echt duidelijk als je erboven vliegt. De beste manier om de canyon echt goed te zien is per helikoptervlucht. Je beseft pas hoe diep de canyon is op het punt dat de grond 'wegvalt' onder de helikopter. Ineens kijk je honderden meters diep de kloof in waar de Colorado rivier als een klein stroompje doorheen sijpelt. Terwijl dit eigenlijk een wild stromende rivier is... We vliegen over de rotsen heen en er tussendoor.
Aan het einde van de dag rijden we via de East Rim Drive langs de vele uitkijkpunten over de Canyon richting het oosten om uiteindelijk bij het helderblauwe Lake Powell uit te komen.

Lake Powell is een kunstmatig meer op de grens van de staten Arizona en Utah (het grootste deel ligt echter in Utah) dat wordt gevormd achter de Glen Canyon Dam, in de Coloradorivier. Rondom het meer ligt het park Glen Canyon National Recreation Area waar zich vele canyons en rotsschilderingen bevinden. Bezienswaardig zijn ook Antelope Canyon en Rainbow Bridge National Monument, een natuurlijke boog van meer dan 88 meter. Iets ten zuiden van het meer bevindt zich de Horseshoe Bend van de Colorado.

We overnachten 1 nacht in het America’s Best Value Inn in Page.

Dag 16
Lake Powel, Page – Bryce NP (Utah) 244 km / 2:40 uur rijden

We rijden verder naar Bryce National Park. Bryce Canyon is een serie van vreemdsoortige, natuurlijk gevormde amphi-theaters. De wanden daarvan bestaan uit zestig verschillende lagen zand-, kalk- en leisteen. In de amphitheaters staan talloze zeer grillig gevormde rotsformaties in allerlei kleurschakeringen, variërend van wit, pastelroze, vurig oranje en rood tot knalrood. Deze rotspartijen (hoodoos genaamd) zijn door erosie ontstaan.

We overnachten 1 nacht in Bryce Canyon Western Resort in Panguitch.

Dag 17
Bryce NP – Zion NP (Utah) 136 km / 1:45 uur rijden

Vanaf Bryce NP rijden we een stukje terug, naar Zion National Park. Het meest bezochte gedeelte van Zion National Park is Zion Canyon. Dat is een ravijn, 24 kilometer lang en 800 meter diep, met hoog oprijzende wanden en hellingen. Het ravijn is uitgeslepen door de Virgin River, en dankzij die rivier heeft Zion Canyon nu rijk gevarieerde flora en fauna. Als in het voorjaar de sneeuw in de bergen smelt, voert de Virgin River grote hoeveelheden puin en sediment af. Daardoor is het erosieproces dat Zion Canyon en de diverse zijdalen heeft gevormd, nog steeds volop gaande.

We overnachten 1 nacht in een traditionele western wagon in Zion Ponderosa Western Wagons & Tents in Orderville.

Dag 18
Zion NP - Monument Valley (Arizona/Utah) – Bluff (Utah) 435 km / 4:20 uur rijden

Van Orderville gaan we naar Bluff, maar rijden onderweg door het bijzondere Monument Valley. Monument Valley is misschien wel het meest aansprekende voorbeeld van de overweldigende schoonheid van het woestijnlandschap in het zuidwesten van Amerika. Het silhouet van de eenzame rode rotsen, omgeven door een lege, weidse vlakte, heeft als decor gediend bij tientallen films en vele commercials. Het grootste deel van het park ligt in Arizona, de meest noordelijke punt hoort bij de staat Utah.
Monument Valley is een Navajo Nation Tribal Park, dat betekent dat het behoort tot het grondgebied dat wordt beheerd door de Navajo Indianen. Sommige families wonen al generaties lang in dit gebied, en zij houden de tradities van hun voorouders in ere. Voor deze Indianen vormt het toerisme een belangrijke vorm van inkomsten.

Bluff is een knus en echt Western dorp, met grote karrenwielen en oude Amerikaanse auto's voor de deur. We overnachten 1 nacht in het Kokopelli Inn in Bluff.

Dag 19
Bluff – Arches National Park (Utah) – Vernal (Utah) 530 km / 5:40 uur rijden

We hebben een lange rit voor de boeg naar Vernal. Dus we gaan vroeg op pad en ontbijten in Arches National Park (170 km / 1:50 uur rijden. In dit gebied hebben zich meer dan 2000 bogen gevormd. Een opening wordt als boog gezien als de overspanning minstens 90 centimeter (3 feet) breed is; de hoogte is niet van belang. De grootste boog in het park, Landscape Arch, heeft een overspanning van 93 meter.

We overnachten 1 nacht in het Split Mountain Motel in Vernal.

Dag 20
Vernal – Yellowstone NP (Wyoming/Idaho) 660 km / 7:10 uur rijden

We verblijven 3 nachten in de Moose Creek Cabins, even buiten de westelijke ingang van Yellowstone NP.

Dag 21-22
Yellowstone, verblijf

Yellowstone is één van de mooiste parken van de Verenigde Staten. Hier heb je niet alleen geisers, heetwaterbronnen en modderpotten, maar ook vind je er prachtige bossen, mooie alpenweiden, een schitterend groot meer en een grote canyon met watervallen. Daarnaast leven veel dieren in het park waaronder bizons, elanden, herten, zwanen, pelikanen, grizzly- en bruine beren.
De aanwezigheid van geisers dankt het park aan bijzondere geologische voorvallen, die hier zo'n twee miljoen jaar geleden begonnen met een reeks van geweldig grote vulkaanuitbarstingen. Er ontstond een grote holle ruimte en de aardkorst, die niet meer ondersteund werd, en stortte in. Deze ineenstorting van dit vulkanisch gebied leverde een gigantische caldera (d.w.z. een ingestorte vulkaan) van 75 km bij 45 km op. Men spreekt dan ook wel van een supervulkaan. Yellowstone is overigens geologisch gezien nog steeds een erg onrustig gebied. Zo verschuift het plateau waar Yellowstone op ligt jaarlijks ± 4 cm naar het westen. Dit leidde in 1959 tot een zware aardbeving met een kracht van 7.5 op de schaal van Richter. Bij deze aardbeving, met het episch centrum vlak ten westen van het park, kwamen 28 mensen om het leven.
Ook stijgt op sommige plaatsen de grond in Yellowstone jaarlijks één à twee centimeter. Men schat dat in Yellowstone op sommige plaatsen deze magma op slechts zo'n 3 km diepte ligt.
eeneen ranger georganiseerd wandeling volgt die begint bij de Indian Pond, zal onderweg gewezen

Jaarlijks valt er meer dan een halve meter regen en sneeuw in Yellowstone. Het water zakt in de poreuze grond. De hoge temperatuur van het magma verhit het water, en dat zoekt in de vorm van een geiser, een heetwaterbron, een modderpot of een fumarole (stoomgat) weer een weg naar buiten. Onder de grond zit in Yellowstone een groot "kanalen- en buizenstelsel". Afhankelijk van hoe dit stelsel er plaatselijk uitziet wordt de vorm bepaald waarmee het verhitte water aan de oppervlakte komt.

Dag 23
Yellowstone NP – Salt Lake City (D: Utah) 655 km / 7:10 uur rijden

Dit is een lange rit, maar we gaan daar dan ook niet echt meer iets ondernemen. We leveren de auto in op het vliegveld en slapen dan de laatste nacht in een hotel bij het vliegveld, zodat we de volgende fris terug naar huis kunnen vliegen.

Dag 24 & 25
Vlucht terug naar huis...