We gaan naar Hawaï! - Reisverslag uit Oahu Island, Verenigde Staten van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu We gaan naar Hawaï! - Reisverslag uit Oahu Island, Verenigde Staten van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

We gaan naar Hawaï!

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

05 September 2012 | Verenigde Staten, Oahu Island

Hawaï is de vijftigste staat van de staten van de Verenigde Staten met als hoofdstad Honolulu. De staat telt 1.360.301 inwoners en bestaat uit 137 vulkanische eilanden (waarvan de meeste klein en onbewoond) in het midden van de Stille Oceaan. De belangrijkste ervan vormen de archipel van 19 eilanden. De 8 grote eilanden die je kunt bezoeken zijn Niihau, Kauai, Oahu, Molokai, Lanai, Kaho'olawe, Maui en Hawaï (The Big Island).

Op 22 september stappen we ‘s ochtends vroeg in Amsterdam op het vliegtuig en vliegen we in 24 uur via New York en Los Angeles naar Honolulu op het eiland Oahu waar we ‘s avonds laat landen. We slapen daar 5 nachten in het Hilton Waikiki Beach Hotel en hebben er een auto gehuurd.

Het is het derde eiland in grootte, met een totaal landoppervlak van 1600 km². Oahu heeft 870.000 inwoners.
De belangrijkste economische sector is het toerisme, met als bekendste plek Waikiki Beach.
De op een na belangrijkste sector is defensie. Op Oahu is een belangrijke marinebasis gevestigd; Pearl Harbor. Het is hier mogelijk om submarines te bezoeken en er zelfs in te varen en zo de vergane oorlogsschepen te bekijken en de bijzondere onderwaterwereld van de Pacific te bewonderen.
Op het eiland is de Amerikaanse serie Lost opgenomen die we (bijna) helemaal gevolgd hebben en ook de film Jurassic Park, dus dan kun je je voorstellen hoe mooi de natuur er is. We gaan de tour doen die ons langs bekende filmlocaties zal leiden... wie weet komen we wel een T-Rex tegen, spannend!

Vanaf Oahu vliegen we op 27 september door naar Kahului op het eiland Maui. Op Maui slapen we 4 nachten in het Ka'anapali Beach Hotel en hebben ook hier een auto gehuurd.

Maui is met 1883 km² het op een na grootste eiland. Het eiland bestaat uit twee vulkanen, Haleakala (3055 m) en de overblijfselen van de oudere West Maui Volcano, die door een landengte met elkaar verbonden zijn. Omdat deze landengte als een dal tussen de vulkanische bergen ligt, staat Maui ook bekend als "The Valley Isle". Maui heeft ongeveer 145.000 inwoners.
De belangrijkste sectoren van de economie van het eiland zijn de landbouw en het toerisme. Tot de vele bezienswaardigheden van het eiland behoren de door regenwouden voerende smalle kustweg naar Hana, de Kahekili Highway, het 118km² grote Nationaal park Haleakala, de Iao Valley, en de door het surfen wereldberoemde stranden aan de noordkust van Maui (Ho'okipa, Jaws, Lanes, Spreckelsville, Kanaha).
Nakalele Point is het noordelijkste deel van het eiland. Hier bevindt zich een indrukwekkend blaasgat dat we graag willen zien (zie foto).

Op 1 oktober vliegen we naar Kona op The Big Island of Hawaï, waar we 4 nachten in het Outrigger Kanalao Hotel in Kona slapen en ook een auto hebben gehuurd.

Hawaï is het grootste eiland van de Amerikaanse staat Hawaï. Dit eiland wordt meestal "The Big Island" genoemd om verwarring met de naam van de staat te voorkomen. Het eiland heeft een oppervlakte van 10.458 km², wat overeenkomt met 62% van de totale oppervlakte van de staat Hawaï. The Big Island heeft ongeveer 160.000 inwoners.

Het eiland Hawaï is opgebouwd uit vijf afzonderlijke schildvulkanen die elkaar gedeeltelijk overlappen: Kohala (een dode vulkaan), Mauna Kea (slapend, 4205 m), Hualalai (slapend), Mauna Loa (actief, 4170 m) en Klauea (zeer actief; 1247 m).
Hier kun je de lava echt zien stromen en bij schemering kun je een mooie wandeling maken langs de gloeiende lava. Ook kun je er de 'Chain of Craters Road' rijden, deze weg overstroomde regelmatig door lava dat vanaf de vulkaan de zee in liep. Inmiddels heeft men het opgegeven om telkens de weg weer lavavrij te maken en is het een beroemde doodlopende weg geworden.
De hoge vulkanen zorgen ervoor dat er veel regen valt langs de oostelijke loefzijde van het eiland. Daardoor vindt men er tropische regenwouden met hoge watervallen, zoals de 135 m hoge 'Akaka-waterval' ten noorden van Hilo. De westelijke kant van het eiland is voor een groot deel droog en kaal.

En als we al dat moois hebben gezien en meegemaakt beginnen we op 6 oktober ‘s avonds aan onze terugweg en vliegen in 22 uur vanaf Kona op The Big Island via San Francisco en Washington terug naar Amsterdam waar we op 7 oktober ‘s ochtends vroeg landen.

• 06 September 2012 - 09:18

Dolf En Louise:

Hallo Marco en Pascal

Dat ziet er weer gaaf uit.
    We zullen jullie verslagen weer goed volgen.
    Voor straks heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel plezier

Lieve groetjes

• 06 September 2012 - 13:31

Hester:

He passie,
    Ik zie dat je er inmiddels helemaal in zit! toch gelukt. Heeel veel plezier!

• 12 September 2012 - 09:56

Serge En Fampie:

Veel plezier alvast!!!
    Aan de voorpret zal het niet liggen.

Hoi hoi Ser en fampie