Flinders Chase National Park - Reisverslag uit Kangaroo Island, Australië van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu Flinders Chase National Park - Reisverslag uit Kangaroo Island, Australië van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

Flinders Chase National Park

Door: Pascal

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

18 Juni 2015 | Australië, Kangaroo Island

Dinsdag 16 juni

Vanmorgen lagen er weer vier cadeautjes op de tafel buiten. Maar we hadden toch echt álles binnen gehaald dit keer. Gekke possums. Wat ook opvalt is dat er 's ochtends nauwelijks een kangoeroe te spotten is om ons huis. Én wat ik ontdekte (misschien een beetje dom en eigenlijk best logisch als je er over nadenkt, maar gevoelsmatig is het echt heel raar) is dat de zon hier de andere kant op draait... Althans, ze komt op in het oosten en draait dan linksom en gaat onder in het noord-noord-westen (en ja ik weet het, wij draaien om de zon, maar dit legt makkelijker uit). Ze staat ook heel laag heel de dag en haalt het westen bij lange niet. Gek toch?!

Vandaag zijn we naar Admirals Arch en de Remarkable Rocks gereden in Flinders Chase National Park. Dit park ligt 92 km / 80 min rijden van ons huisje en we zijn onderweg wel 3 auto's tegen gekomen! Bij de ingang van het park moet je je melden voor je verder mag. Een vrouw legde enthousiast uit welke route we het beste konden wandelen om Koala's te spotten en misschien wel Platipus (vogelbekdieren) als we heel veel geluk zouden hebben. Verder moesten we goed opletten bij de Arch en de Rocks, want gister waren er vier walvissen gespot.

De Remarkable Rocks hebben zich in de afgelopen 2 miljoen jaar gevormd van een gladde rotspartij tot heel vreemd gevormde rotsen. En nergens zijn meer van deze rotspartijen in de omgeving te zien. Heel bijzonder. En groot! De omgeving is schitterend, de rode kleuren van de rotsen, het blauwe water, de groene planten er omheen, de golven die op de rotsen slaan en enorme kliffen in de verte. De lucht was deels donkergrijs van heftige regenwolken en aan de andere kant helderblauw met de zon die scheen op de rotsen. En we waren lange tijd de enigen op de rotsen. Toen er een klein ander groepje arriveerde zijn wij haar de Admirals Arch gereden. Deze uit rotsen gevormde boog wordt bewoond door New Sealand Furry Seals. De zeehonden voeden hier hun jongen op. Het is een speeltuin voor de kleintjes. Tussen de rotsen hebben zich zwembadjes gevormd waarin je het grut ziet spelen en oefenen met zwemmen. En langs de kant liggen vele papa's en mama's te luieren. Ondertussen hielden we steeds de oceaan in de gaten, niet verwachtend dat we ook echt een walvis zouden gaan zien. Maar we waren very lucky en zagen ineens een walvis rechtop uit het water springen. En na een aantal pufjes bleek ze een kleintje bij zich te hebben, want toen sprongen de twee een boogje. Gaaf! Helaas hebben we het niet vast kunnen leggen.

Terug bij het Visitor Centre zijn we de wandeling gaan maken. Het duurde niet lang voordat we de eerste Koala hadden gespot. Leuk!!! Hij zat lekker te tukken in de boom. Het was een mooie wandeling door het bos, overal hoorden we het gezoem van bijen en een grote groep apart gekleurde ganzen bewaakte hun territorium. In hoge graspollen broedden ze hun eieren uit, terwijl de kangoeroes en wallaby's er tussendoor hopten. We hebben drie Koala's gespot. Na ongeveer een uur wandelen kwamen we bij de Platypus waterholes. De kans dat we zouden spotten was nihil, omdat de beestjes erg schuw zijn en al bij het horen van onze voetstappen zich verstoppen. De vogelbekdiertjes slapen ook vrijwel de hele dag en komen bij schemer te voorschijn om lekkernijtjes te vangen. En wij waren daar begin van de middag. We hebben wel gelet op de aanwijzingen en ook waarschijnlijk wel de verstopplekjes gezien. Maar het werd 3-0 voor de Platypus, wij hadden niet genoeg geduld. We zijn thuis lekker gaan BBQen.

• 18 Juni 2015 - 20:27

Marja:

Ik ben een heel klein beetje jaloers! Wij hebben ook walvissen gezien, maar die sprongen niet! Maar wel heel leuk dat het bij jullie wel gebeurde. Jullie score is goed want van de 4 soorten dieren die je kon verwachten hebben jullie er 3 gezien. Geweldig verhaal!
    XXXX Marja