Part 2 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu Part 2 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

Part 2

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

15 Augustus 2008 | Verenigde Staten, New York

Hi there, here I am again, back in New York City! En wie kwam ik tegen...
Zondag 3 augustus ‘08

Het is heel onwezenlijk, maar heel leuk om weer terug te zijn, het is gewoon een superstad! Vanmiddag vlogen we op Newark airport, dat ligt in New Jersey, aan de andere kant van Manhattan dan JFK waar we vorige keer op vlogen. Ik had een windowseat en had een mooi uitzicht over Manhattan, kreeg meteen weer de kriebels. Het klinkt misschien stom, maar ik voel me toch wel thuis hier.
Helaas stonden we zowaar in de file op weg naar het hotel (in tegenstelling tot wat je op tv ziet, heb ik hier vrijwel geen files gezien). Dat kwam omdat 6th avenue was afgezet voor de zondagmarkt, maar de chauffeur wist dat niet (vreemd, want dat is elke week) en aangezien deze markt voor ons hotel langs stond, was het lastig om er te komen. Maar geeft niks, ik vermaak me wel met om me heen kijken.
Het hotel is weer mooi, wel luxe maar gelukkig niet zo luxe als vorige keer, voelde me toch wel een beetje ongemakkelijk.
We hebben gratis internet op de kamer de hele week, dus buiten Marco's werktijden kan ik weer een stukje schrijven (voor jullie midden in de nacht dus). Ik wist niet of ik dat weer wilde doen, maar het is zo wel makkelijk en toch ook wel weer leuk.
We zijn net een stuk wezen wandelen langs de Hudson river. We zagen twee heel grote cruiseschepen van Noorwegen vertrekken, wat een gebouwen zeg! We hebben wat gegeten op een terrasje langs het water en zijn doorgewandeld naar de golfbaan. Die hadden we vorige keer vanaf de boot gezien, want ze slaan namelijk heel grappig richting het water. We konden om het veld heenlopen, wat meteen een haven is. Dit alles ligt in de wijk Chelsea, waar de upperclass verblijft. Vandaar de kleine yaghts, we hebben er meteen een uitgezocht voor als we later groot zijn (je moet blijven dromen toch).
Daarvandaan hebben we een taxi genomen naar Bryantpark, dat is toch wel een favoriet plekje geworden. Daar hebben we een tijdje gezeten, mensen gekeken; een man liet z'n kat uit en een zwerver zat daar met zijn hele hebben en houwen... We zijn nog even langs het Rockefeller gelopen en daar stond Thirsa (m'n collega) en haar familie ineens voor m'n neus! Ik had haar al gesmst, maar kreeg geen reactie, blijkt haar gsm nog niet te werken, dus voor wie haar probeert te bereiken en niks terug krijgt... Wauw dat is raar zeg! We wisten natuurlijk dat we tegelijk in New York zouden zijn en dat onze hotels om de hoek van elkaar zitten, maar toch is het vreemd als je elkaar aan de andere kant van de wereld tegekomt! Dat hebben we natuurlijk ook even vastgelegd, even een Kodakmomentje ingelast. Echt heel leuk! Helaas kan ik het nog niet bewijzen, ik ben m'n kabeltje vergeten van m'n fotocamera, waardoor ik dus geen foto's kan plaatsen. Dus die komen volgende week als ik weer terug ben.
Maar nu ga ik slapen, want het was me wel weer een dagje. Het is hier nu pas 21:30, maar thuis half 4 's nachts, dus we zijn al 21 uur wakker en very busy. Hopelijk ben ik zo morgen meteen weer door de jetlag heen, maar nu ben ik wel moe en ga lekker slapen!
Tot...?!


Zo warm!
Maandag 4 augustus ‘08

Bah, het is zo warm en humid vandaag. Echt shopweer, binnen bij de airco's. Ik was gister bij Bloomingdale's geweest, maar das toch wel een beetje boven mijn budget. Dus ben ik doorgelopen naar Central Park en heb daar lekker geluierd, heerlijk in het zonnetje op het gras.
Ik ben via 5th avenue terug gewandeld, de straat met de Prada, Bulvgari, Armani en Dieselstores. Het is leuk om daar mensen te kijken en bij de outletstores te winkelen.
Macy's is meer mijn ding, dus daar ben ik vandaag naartoe gewandeld via Times Square en 7th avenue (the fashion avenue).
Ik heb nu even lunchpauze gehad met Marco en Oleg (z'n collega) en zit te schrijven bij Marco op kantoor. Ik ga zo nog even terug denk ik en dan nog even chillen in Central Park op m'n nieuwe Yankeeshanddoek (gehad van Marco). We waren gisteravond in de Yankeesstore, waar ik ook een baseball en een glove heb gekocht.
Gisteravond hebben we heerlijk gegeten in het Meatpackingdistrict, een hippe buurt hier. Het is net of je daar in een andere stad bent, allemaal laagbouw, loodsen die omgebouwd zijn naar restaurants, hotels en winkeltjes.
Ik wilde bij terugkomst in het hotel nog even hyven, maar helaas lukte de verbinding niet. We gaan het weer proberen, maar ik weet niet of het lukt en dus ook niet of ik nog vaak kan schrijven.
Nou, ik ga weer verder genieten! Groetjes!


Ik kan geen Chinees meer zien!
Woensdag 6 augustus ‘08

Nadat ik bij Marco op kantoor was geweest gister, ben ik verder gaan winkelen. Ik ben er niet een meer aan toe gekomen om naar Central Park te gaan... ik hoop dat alles weer gaat passen in m'n koffer!
's Avonds zijn we bij Thank God It's Friday gaan eten (een echte Amerikaanse diner) en erna naar Washington Park gegaan, waar we vorige keer dat squirrelvrouwtje zagen. Maar dat was niet zo gezellig als toen, er waren wel wat muziekanten aan het spelen en zingen, maar het klonk niet al te best, al hadden ze wel plezier.
Vanochtend (nadat ik, zoals elke ochtend, met Marco heb ontbeten in de Hilton VIP lounge ... is weer 's wat anders dan elke dag ontbijt op bed) ben ik begonnen met een lekker reinigend maskertje in bad.
Fris en fruitig ben ik naar de NBC-winkel gegaan, waar allerlei stuff van tv-shows wordt verkocht, zoals Friends, Jay Leno etc. Ik ga morgen denk ik de tour door de studio's doen, lijkt me wel grappig.
Daarna heb de sub naar downtown genomen en ben ik door Chinatown gewandeld. Ik ben weer in dat parkje geweest, waar je echt het gevoel krijgt onzichtbaar te zijn, het blijft grappig. Ik ben in allerlei winkeltjes geweest en ik blijf me verbazen over het voedsel. Er staan gewoon emmers met levende krabben, kreeften en een soort van mini-haaitjes. Er liggen stapels gedroogde visjes en zeevruchten (en stinken!) en daarnaast hangen dan weer gebraden kippen, vogels met lange nek en kleine en grote ratten (ze lijken er althans verdomd veel op). Ik kreeg nog een flyer uitgedeeld, aan het plaatje zag ik dat het om eten ging, maar het was verder compleet in het Chinees... Ik stikte inmiddels van de honger, maar mooi dat ik daar niks te eten haal!
Via Chinatown ben ik door de Lower East Side gewandeld, wat nog steeds een en al Chinees is, onder de Manhattan Bridge door. Onder die brug is het wel weer zo'n vaag buurtje. Er zit een shopping mall, maar dan een Chinese, een met allemaal minihokjes als winkeltjes, met tl-verlichting en eetstokjes. Liep ik daar als enige blanke, nu weet ik hoe het voelt, maar wel leuk om mee te maken.
Aangekomen in Noho durfde ik eindelijk bij de MacDonald's een veilige hamburger te bestellen, mmm! Met weer ietwat energie in m'n lijf ben ik terug gegaan naar het hotel en heb daar de naar de NBC liggen kijken.
Vanavond hebben we kaartjes voor een Broadwayshow gehaald, maar daar vertel ik later meer over. Lijkt me echt heel leuk! We zijn met de 'tram' naar Roosevelt Island geweest. Dat is een kabelbaan die je van Manhattan naar het eiland brengt (echt wat voor jou pap,net naast de brug zo'n 100 meter boven het water). Je hebt dan een mooit uitzicht op Manhattan en de brug, daar heb ik weer mooie plaatjes van geschoten, in de schemering. Echt jammer dat ik dat kabeltje ben vergeten en geen foto's kan plaatsen. Het had echt leuk geweest als je meteen kunt zien waar ik het over heb. Het eiland zelf is niet zo spannend, dat is gewoon een nieuwbouwwijk, je ziet er dan ook vrijwel geen toeristen. Ook niet in de kabelbaan, zonde want het is echt heel mooi.
Daarna zijn we weer gaan eten bij T.G.I. Friday, we hadden zo'n honger inmiddels en dit kwamen we als eerste tegen. We hadden er gister ook heel lekker gegeten en we hebben natuurlijk wel wat anders gekozen.
Morgen staan de NBC-studio's en Central Park met een Museum (kan nog niet kiezen) en de Broadwayshow op het programma...


Natuur, cultuur en tornado's!
Donderdag 7 augustus ‘08

Ik dacht vanochtend, laat ik ook eens iets cultureels doen. Ik ben met de sub naar West Central Park gegaan, daar zijn een aantal musea en ik koos voor het American Museum of Natural History. Ik koos buiten het bezichtigen van het museum voor een space show about The Big Bang. Dat was heel gaaf, je zit in een ronde zaal in stoelen waarin je achterover hangt en naar het plafond kijkt. Dan verandert dat in het heelal, vol sterren, net alsof je echt door het heelal vliegt. Ze laten zien hoe volgens zeggen The Big Bang heeft plaatsgevonden en hoe de aarde samen werkt met de maan, de zon en meteorieten in de Milky Way. Je beweegt echt in je stoel, een echt typisch Amerikaanse show.
Daarna liep ik verder door het museum, maar dat viel me erg tegen. Het is zo groot dat je gemakkelijk verdwaalt en veel mist. Daarnaast heb ik niet veel nieuws gezien en dus ben ik niet lang gebleven. Het was er trouwens ook weer erg koud, net als in elke winkel, diner en het hotel, zelfs in de taxi’s staat de airconditioning aan. Brrrr!
Ik ben naar het lekkere warme Central Park gewandeld en heb daar een plekje op het gras van The Great Lawn gezocht. Daar zijn heel veel mensen aan het relaxen, liggend, spelend, sportend etc, heel gezellig. Ben zelf stiekem even in slaap gevallen!
Na een paar uurtjes ben ik op de sub gestapt naar Harlem. Ik heb even getwijfeld, maar was toch wel erg nieuwsgierig. Daar moet je ook een keer geweest zijn toch?! Ik ben een stuk over de Martin Luther King St. gewandeld, een brede drukke winkelstraat. Ik heb serieus misschien vier blanken gezien daar… en daar was ik er een van. De kunst is dan om niet te laten merken dat je toerist bent, dus neus omhoog, lach op je gezicht, flink de pas er in, vooral geen foto’s maken of je toestel laten zien en verder genieten van wat je om je heen ziet. Geweldig! Ik snap nu waar die streetposse’s vandaan komen, er hangen overal black peoples bij elkaar, bij tentjes om spullen of eten te verkopen of gewoon om te hangen met elkaar. Ik liep langs zo’n echte barbershop, er zaten drie black ladies naast elkaar onder de droogkap naar buiten te kijken. Ze zagen mij en klopten op het raam, ik moest naar binnen komen, heb ik niet gedaan, maar dat had achteraf misschien juist wel heel leuk geweest. Ik ben er niet te lang gebleven, want het kost best veel energie om te acteren dat je daar elke dag komt en toch tegelijkertijd de omgeving in je op te nemen. Ik heb het absoluut niet als eng ervaren hoor, maar je bent gewoon een vreemde eend daar en als ze dat eenmaal door hebben, ben je er niet zomaar weer weg vermoed ik.
Ik ben terug gegaan naar Columbus Circle aan de south-westside of Central Park. Dat is een pleintje in het midden van een rotonde waar veel New Yorkers en toeristen even komen uitrusten van de dag. Mensen kijken dus; meiden die achterna gezeten werden door pigeons, een skater die het blijft proberen en een tweejarig Chinees meisje die iedereen langs gaat tot ze iemand zover krijgt om een verhaaltje voor te lezen uit haar nieuwe boekje.
Daarvandaan ben ik via de Broadway (die kom je lijkt wel overal tegen en loopt ook dwars door Manhattan van Noord naar Zuid) terug naar het hotel gewandeld. Toen Marco kwam was het meteen tijd om richting de Broadwayshow (hebbie ‘m weer!) Circle Dreams, Jungle Fantasy te gaan. We hebben onderweg een snelle en gezonde Amerikaanse hap salade en een fruitsmoothie gehaald. De show was vergelijkbaar met Tarzan (voor de kenners), maar dan zonder verhaal. Meer zoals het stuk met de bloemen, vlinders en het web waarin Chantal door de megaspin werd gevangen, maar dan met nog meer kleur en fantasie. En dan met heel veel acrobatiek zoals in Cirque du Soleil, maar dan op een nog hoger niveau. Nou, dat klinkt spectaculair toch, of niet?! Dat was het ook wel hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch meer van de happy musicals ben, maar ik vond dit wel heel leuk. Het was ook een echte Broadwayshow en geen musical die ook in Nederland is (geweest) zoals The Lion King of Mama Mia. Die draaien hier ook volop, er is echt volop keus, ik denk dat je kunt kiezen uit wel 50 shows. Moet je voorstellen, 50 Luxor theaters in Rotterdam, elke avond vol…
Nog even een nieuwsflash: Er is vanmiddag een tornado over Long Island geraasd, dat is hier vlakbij, zo’n beetje als Lekkerkerk bij Rotterdam vandaan! Het onweerde en goot hier wel vanavond, maar we hebben niks gemerkt van de tornado. Woensdagochtend waren er ook al heftige buiten over dat gebied getrokken met een hoop damage als gevolg. Toen heeft het hier ook lichtjes geregend. Jammer, ik hou wel van een beetje spanning.
Nou, ik ga even dromen over de jungle, welterusten!


Six Flags en vervloekte airco's!
Zondag 10 augustus ‘08

Vrijdag was niet zo’n spannende dag, vandaar nog geen verhaal. Ik was vrijdag van plan om de verzoekjes van die en genen op te halen, maar het zat allemaal niet zo mee (zie mijn toevoeging bij m’n blog van donderdag). Ach, dat heb je wel eens.
Wel ben ik in de New York Public Library geweest, dat is echt een heel mooi gebouw zeg! Het is echt net als in de film, ik denk aan The Day After Tomorrow, waarin die kids gaan schuilen voor de ijstijd. Ik ben in die zaal geweest waar ze de boeken verzamelen voor het vuur, en het is echt zo groot! Ik denk ook dat ik in die ruimte ben geweest met de openhaard, maar daar is een tentoonstelling en zie je dus eigenlijk weinig van de ruimte zelf, zonde! En het gebouw zelf staat nog steeds in de steigers, nog meer als vorige keer zelfs, dus kon ik er nog weinig van zien. Ik heb een sandwich gehaald en ging lekker in Bryant Park zitten om er van te genieten. Maar helaas viel het broodje tegen en begon het ook maar meteen te spetteren. Ik besloot verder te gaan, maar toen kwam er net een optocht aan onder begeleiding van de NYPD. De optocht was wel halve km lang schat ik, vol met Chinesen met grote vlaggen die protesteerden tegen mensenmartelingen of zoiets. Helemaal precies haalde ik het er niet uit, maar het was zeker indrukwekkend om te zien.
’s Avonds zijn we Downtown gegaan. We zijn vanaf Union Square, waar een gezellige markt was, een stukje door Noho, Soho gewandeld naar Little Italy om te eten. Dat is zo’n gezellig straatje, volop mensen op straat, op terrasjes, kraampjes. En echt op z’n Italiaans, met plastic stoelen en Italiaans temperament.
Gister zijn we naar Six Flags gegaan, dat is hier 1,5 uur met de bus vandaan, in de staat New Jersey. Het was nog een heel avontuur om buskaartjes te bemachtigen, dan blijk je echt verwend met de sub en de yellow cabs. Er stond echt een megarij bij de Ticketsale voor The Great Adventure. Maar het kwam allemaal goed, en ondanks de verwachte drukte, viel dat best mee in Six Flags zelf. Marco had ook nog een Flash Pass geregeld warmee we de ritten konden reserveren en zo niet hoefden te wachten. Lullig voor al die andere mensen die 1,5 uur in de rij staan, maar ja, daar betaal je dan ook voor. Zo hebben we alle rollercoasters gehad, wat anders echt niet gelukt had. Er zaten best leuke rollercoasters bij, Marco vond de Kingda Ka het leukst, ik de El Toro. Dat was weer een great, fast and shaky day.
Ik vond het leuk om door die busrit nog een piepklein beetje meer van Amerika te zien. Zo zie je de omgeving, volop groen, grote vrijstaande huizen langs de highway en grote warenhuizen met mega parkeerplaatsen. Je ziet geen mens op straat, die Amerikanen doen alles met de auto en zijn blijkbaar niet graag buiten, vinden ze veel te warm. In het park stonden ook overal waaiers waar verneveld water uit kwam, om even af te koelen, hoe verzin je het! In de bus stond de airco ook weer op koud, dus ik was blij dat ik m’n vest had meegenomen. Terug in het hotel had de housekeeping het blijkbaar ook warm in onze kamer en hadden besloten de airco voor ons aan te zetten, grrr! Gelukkig was het onder de dekens lekker warm.
Vandaag gaan we golfen op die golfbaan waar we begin van de week waren. We gaan proberen de ballen in de Hudson River te slaan. Ik laat morgen van thuis weten of het gelukt is… met fotografisch bewijs, want dan kan ik de foto’s eindelijk plaatsen! Vanmiddag (16:30 uur) vliegen we terug naar huis en morgenochtend vroeg (6:00 uur) landen we. Tot dan!


Playing golf and having fun at the Dominican Parade
Dinsdag 12 augustus ‘08

We zijn weer in Holland, zoals de achterhoekers achter ons in het vliegtuig het noemden. Wat een taal hadden die mensen zeg, echt onverstaanbaar Duits. En voor ons zat een Amerikaanse man die vol onschuld keer op keer zijn buurvrouw belaagde. Hij liet zijn salade over haar stoel vallen, waardoor zei de rest van de tijd op een krant zat. Hij deelde een elleboogstoot aan haar uit, toen hij zijn jas aan trok. En wij hebben ook nog even gelachen toen hij zijn kussen kwijt was, omdat deze zo ver naar achter over z’n stoel hing dat Marco bijna z’n neus er in kon snuiten. Ach zulke mensen breken 7 uur vliegen dan toch weer een beetje.
Maar goed, voor dat we weg gingen zijn we ’s ochtends nog gaan golven bij de Manhattan Golf Club, dat klinkt hè! Niet zo lang geleden had ik een golfles gekregen van mijn neef, samen met de hele familie, dus dat was een eitje… nou ja, het was in ieder geval wel heel leuk om weer te doen en dan zeker op die plek! Uitzicht over de Hudson River en dan proberen om de bal er in te slaan, maar helaas hing er een net om het veld. We stonden op de 1th Floor, maar je kunt er vanaf 4 floors boven elkaar afslaan, een heel grappig gezicht vanaf de kade. We hadden het vorige keer al gezien vanaf de boot en hadden toen al bedacht dat we dat een keer wilden doen.
Daarna zijn we weer richting het hotel gegaan, want we hadden niet zo veel tijd meer, voordat we de taxi naar het vliegveld moesten pakken. We liepen nog even over Times Square en wilden via 5th avenue (die loopt evenwijdig aan de onze avenue) langs Bryant Park teruglopen. Maar bij elke zijstraat die we wilden nemen, werden we tegengehouden door de NYPD. We mochten er niet heen, maar hoe komen we terug dan zonder kilometers om te lopen?! Er bleek een Dominicaanse Parade te zijn op 6th av. en alles was afgezet. Maar wij wilden het ook zien, een aardige agent liet ons er toch door en we zijn langs de Dominicaanse drukte richting het hotel gewandeld. Iedereen was rood-wit-blauw verkleed, liep met vlaggen of waren gekleed in de vlag. De spanning steeg, maar er gebeurde niks. De parade bleek vertraging te hebben, zo’n 1,5 uur. Bij het hotel hebben we nog een tijdje op een bankje gezeten. Ik zat op ongeveer een halve meter van een echte Dominicaanse breedbilmama. Plots hoorde en voelde ik een heel hard gebrom uit het bankje komen en ik voelde een harde lach opkomen. Ik keek naar de mevrouw en zij keek terug. Ze zag mij glimlachen en begon ook te lachen. Ik probeerde nog te doen alsof er niks was gebeurd, maar Marco had wel door dat er wat was. Ik legde het heel voorzichtig en zachtjes uit, want ik wilde die vrouw niet nog meer voor aap zetten. Maar Marco begon heel hard te lachen en daarop de vrouw ook. En ze ging het tegen haar vriendin vertellen die daar weer naast zat, welke ook begon te lachen. Ik hield het inmiddels ook niet meer en zo zaten we uiteindelijk met z’n vieren heel hard te lachen. Gelukkig roken we niks…
Eindelijk kwam de parade langs, dan denk je volop muziek en dansende mensen te zien. Maar nee, eerst komt de NYPD in vol ornaat langs, lopend met vlaggen, op motoren, paarden, met verlichte auto’s en vans. Daarna was de FDNY aan de beurt, ook lopend met vlaggen en natuurlijk een brandweerauto met daarop dansende brandweermannen met borden ‘join the FDNY’. Daarna was het de beurt aan allerlei hoge piefen, die echt op z’n Amerikaans naar het publiek zwaaien en amicaal contact maken met diverse mensen langs de kant. Volgens mij weet 90% niet wie het zijn en ik snap al helemaal niet wat ze met een Dominicaans feest te maken hebben, maar dat is denk ik typisch Amerikaans, leuk om mee te maken. Toen het tijd was voor de echte dansende parade, was het voor ons ook tijd om in de taxi te stappen. Daar hebben we dus niet heel veel meer van meegekregen helaas.
Vanuit het vliegtuig hadden we een waanzinnig uitzicht over New York, ik heb er een paar mooie plaatjes van kunnen schieten. En dat was het weer, bye bye New York!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pascal en Marco

Lees mee met onze wereldse avonturen...

Actief sinds 14 Feb. 2011
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 111332

Voorgaande reizen:

11 Juni 2015 - 04 Juli 2015

Australië

17 December 2014 - 06 Januari 2015

Thailand & Cambodja

03 Februari 2014 - 20 Februari 2014

Costa Rica

16 September 2013 - 10 Oktober 2013

USA West Coast

01 Maart 2013 - 08 Maart 2013

Oostenrijk

22 September 2012 - 07 Oktober 2012

Hawaii

13 Mei 2012 - 01 Juni 2012

Italië

05 September 2011 - 29 September 2011

West Canada & NYC Part 4

06 Februari 2011 - 13 Februari 2011

Lapland

06 September 2010 - 14 September 2010

NYC Part 3

06 Juni 2010 - 21 Juni 2010

Tanzania en Zanzibar

08 November 2009 - 24 November 2009

Cuba

21 Augustus 2009 - 25 Augustus 2009

Stockholm en omgeving

21 Juni 2009 - 27 Juni 2009

Japan

03 Augustus 2008 - 12 Augustus 2008

NYC Part 2

14 Juni 2008 - 21 Juni 2008

NYC Part 1

Landen bezocht: