New York City 2010 met pama! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu New York City 2010 met pama! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

New York City 2010 met pama!

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

01 September 2010 | Verenigde Staten, New York

Ik heb geen verslag geschreven, maar hieronder staat ons plan beschreven. Ik heb dit plan geschreven voor mijn ouders, onze zo zoveel mogelijk te kunnen laten zien van NY in 9 dagen. Misschien heb je ook wat aan deze tips als je NY een keer wilt bezoeken.

Dag 1, maandag 6 september:

Vandaag doen we de eerste indrukken op, dat begint al in de taxi op weg naar het hotel. De drukte op de weg, de yellow cabs en het zicht op Manhattan met haar Empire State Building.
We moeten wennen aan het tijdsverschil en doen dus rustig aan. Waarschijnlijk zijn we ’s avonds vroeg moe, omdat het voor ons gevoel 6 uur later is. Om zo veel mogelijk aan het ritme te wennen, moeten we niet tè vroeg naar bed gaan.

We kunnen ’s avonds een wandelingetje maken over Times Square, dat vind ik toch wel het meest indrukwekkende van New York. Mooi om de eerste dag mee te beginnen, je krijgt meteen de indruk die je verwacht in New York… maar dan nog veel heftiger, want nu is het echt! ’s avonds is alles mooi verlicht en de gillende brandweerwagens showen zichzelf daar graag. Lopen we meteen even de mega ToysRus en M&M-store in?! ;-)

We logeren in het Best Western Convention Center Hotel.

Dag 2, dinsdag 7 september

Je wordt wakker in een droom… maar jullie zijn echt in NYC! Het zal nog heel vroeg zijn, onze bioklok zegt nog altijd dat het 6 uur later is, maar probeer meteen het nieuwe ritme aan te nemen en rek de tijd door lekker rustig aan te doen.

Vandaag bezoeken we Chinatown, Little Italy, NoHo en SoHo. Het zijn 4 wijken, waar je veel indrukken zal op doen, die je niet meteen verwacht in deze stad. We doen het rustig aan vandaag, we zien wel waar terecht komen. Er zijn veel parkjes, winkeltjes, eetgelegenheden en fotomomenten!

We beginnen in Chintown, daar stoppen we met de metro bij Canalstreet. Hier waan je je echt in China, dit moet je ervaren! Het is echt een aanrader om Columbus Park te bezoeken, je wordt daar omringd door Chinezen die je compleet negeren en alleen oog voor elkaar hebben terwijl ze spelletjes spelen @ Bayard and Mulberry st.
Via Little Italy, waar je Marco Borsato kunt horen zingen in de winkels, lopen we SoHo in.
In SoHo en Noho zijn kunstenaarswijkjes en daar vind je de bekende oude gevels met ijzeren fire-escapes, winkels en restaurantjes in oude fabrieks-/opslagruimtes, het is een beetje de juppenbuurt van NY. Je kunt hier heerlijk en gezellig eten, want de sfeer is geweldig… zo anders dan in het snelle Up- en Downtown! Hier kun je op een terras zitten, iets wat je verder in NY nergens tegenkomt, op de bankjes in de parken na. De New Yorkers zitten blijkbaar graag binnen in de wind van de airconditioning.

The New York City Fire Museum is located in a renovated 1904 firehouse at 278 Spring Street in the SoHo district of Manhattan. Lijkt mij leuk om te bezoeken!

Dag 3, woensdag 8 september

We beginnen met een bezoek aan het Rockefeller Plaza en bekijken het uitzicht over Manhattan vanaf The Top of the Rock! Hier heb je veel ruimte, je kunt er ook lekker even zitten en genieten van het uitzicht. In het Rockefeller Plaza zijn ook leuke winkels, oa Brookstone, mijn favoriete gadgetshop.

Daarna bezoeken we de NBC-store en Studio’s met een NBC StudioTour.

In de avond kunnen we eventueel het uitzicht over Manhattan bekijken met lichtjes vanaf The Empire State Building. Het mooiste is om net voor zonsondergang naar boven te gaan, maar dat wil natuurlijk iedereen en het is heel klein hierboven.

Dag 4, donderdag 9 september

’s Ochtends kunnen we de golfbaan bezoeken, Golf Club Chelsea Piers (east-end 23rd street). Deze golfbaan heeft 4 verdiepingen en je slaat als het ware je bal de Hudson River in… als er geen net zou zitten.

Hier vlakbij is ook de Annex Flea Market. Dit is de grootste en drukst bezochte vlooienmarkt van New York. Naast de gebruikelijke tweedehands spullen vind je hier ook mooie zilveren voorwerpen, antieke sieraden en schitterende meubels. Sixth Avenue / 25th Street.

En at 9th Ave tussen 15th en 16th Street en Hudson River vind je de Chelsea Market. Vergeet op de pieren niet om helemaal naar het water te lopen en zo de “jachthavens” van NY te zien.

En dan op naar The High Line in het Meatpacking District. De wijk op zich is al mooi, maar dit park schijnt ook heel bijzonder te zijn. ’s Avonds kunnen we in deze wijk misschien gezellig en lekker eten.

Dag 5, vrijdag 10 september
Vrij! Shoppen! Doen wat je wilt! En niks doen wat je niet wilt!
Maar ik heb wel wat TIPS:
Leuke spulletjes @ The Disney-store at 5th Avenue
Kleding @ Macy’s, Herald Square 151 West 34th Street
Lekker koffie drinken @ Starbucks, die zit namelijk op elke hoek van de straat... mmm heerlijk, die iced-coffees!
Elektronica @ J&R. Er zijn er twee: 23 Park Row (downtown) of 151 West 34th Street
Zoek een parkje op en ga daar lekker zitten (evt met je koffie van de Starbucks). Er gebeurt altijd wel iets en je kunt meteen even uitrusten.
Bryant Park (mijn favoriet) bij The New York Public Library, wat op zich ook al een leuke bezichtiging is @ 42th st and 5th av.
Union Park, omringd door winkeltjes en waar soms marktjes zijn en straatartiesten @ Union Square and 14th st.
Maak een wandeling @ 5th Avenue, hier zitten de grote dure winkels van oa Versace en Chanel enzo, maar vooral de mensen zijn hier leuk om te bekijken!
Bezoek Grand Central Station, het grootse metro-, bus- en treinstation van NY, een mooi gebouw! @ 1 East 42nd Street
Misschien de Trump Tower @ 725, 5th Avenue.
Of The flatiron Building @ 175, 5th Avenue, op de hoek van Broadway en 5th Av. Neem hier dan wel af en toe een metro of taxi, want 5th Avenue is erg lang!
Flatiron Building
Bryant Park
Grand Central Station
Union Square Park

En zullen we dan deze avond wat eten op Times Square en een musical op Broadway bekijken? (The Adams Family draait bijvoorbeeld.)

Dag 6, zaterdag 11 september

Dit wordt een drukke dag, dus ’s ochtends vroeg rijden we met de metro naar Downtown, stappen uit in Battery Park (M Bowling Green). We bezoeken The Statue of Liberty met een boottocht vanaf Battery Park. Volgens zeggen kun je inmiddels het standbeeld weer beklimmen... het zijn maar 354 treden.

Weer terug in Battery Park aangekomen, kunnen we met de metro (M Bowling Green) naar Ground Zero bij St. Pauls Chapel (M Fulton Street). Het is vandaag 9/11 en in en om St. Pauls Chapel vind je veel herinneringen aan deze dag. Deze kapel staat aan de overkant van Ground Zero, maar heeft de aanslag overleefd en een bezoek is zeker de moeite waard! De sfeer deze dag lijkt me ook heel bijzonder, het is vandaag tenslotte 9/11!

Op weg naar de metro komen we bij de Brooklyn Bridge die we een stukje op kunnen wandelen als we nog zin en tijd hebben. We moeten er sowieso niet te ver op lopen, want daar is hij véél te lang voor. En het uitzicht op Manhattan is al mooi genoeg vanaf de eerste pilaar!

We stappen dan op de metro terug (Brooklyn Bridge City Hall), vlakbij The City Hall, deze is misschien niet zo bijzonder, maar we lopen er langs.

Optioneel voor mama: Big Apple 12-15 Minute Helicopter Tour à $ 182,50. Het is een geweldige ervaring, maar echt super duur! Ik heb er in het schema geen rekening mee gehouden, dus als je het wilt doen, moeten we dit nog even in het schema passen.

Dag 7, zondag 12 september

Vandaag staan Harlem en Central Park op het programma. Om 11:30 kunnen we een gospeldienst in Harlem bijwonen in de Bethel Gospel Assembly at 2-26 East 120th Street. We kunnen daar naartoe met de metro (fiets is te ver en niet veilig om te parkeren).

Daarna kunnen we gaan fietsen in Central Park, de fietsen halen we op vlakbij Columbus Circle, ten zuid-oosten van Central Park. We kunnen lekker uitrusten op een picknickkleedje, kijkend naar de New Yorkers die zelf ook hun zondag in het park doorbrengen met hun gezin of vrienden. Je hoort het geluid van de stad op de achtergrond, maar toch is het rustig en zullen we vergezeld worden door eekhoorntjes. 348 W 57th ST, on the south side of the street
Vlak naast Central Park aan de Eastside, at 76th and Colombus Avenue vind je de Greenflea`s Market. Alle spullen die je verwacht aan te treffen op een vlooienmarkt tref je hier aan, maar de kans is klein om iets waardevols op de kop te tikken. Columbus Avenue / 76th Street, open van 10:00-18:00. Misschien kunnen we hier langs fietsen.

Elke zaterdag en zondag van april t/m oktober is er van 14:30-18:30 een rolschaatsdisco in Central Park, mid-park at 72nd Street by the Bandshell. Zeker leuk om te kijken en wellicht om te doen?

Dag 8, maandag 13 september

Vandaag is de laatste dag in NY, we vliegen pas ’s middags, dus we kunnen ’s ochtends nog iets doen. We hoeven pas 12 uur het hotel uit, maar we kunnen de koffers wel langer laten staan.
Ik heb vandaag niks gepland, omdat je nooit weet wat je nog tegenkomt in NY en er misschien nog wel iets is waar we nog even langs willen gaan of nog een keer willen zien... voor de laatste keer deze week.

Dag 9, dinsdag 14 september

We komen ’s ochtends vroeg weer terug in Nederland, moe en met jullie eerste jetlag, maar voldaan?! Hopelijk was het een onvergetelijke ervaring, hebben we allemaal genoten en zijn we allemaal echt even weg geweest van alle verhuis-, baby- en werkstress!!!
En waarschijnlijk is papa weer honderdduizendmiljoenmiljard foto’s rijker…

Now we all love New York!

Nog een paar handige weetjes en tips:

Zorg dat je het adres waar je gaat verblijven bij je hebt in het vliegtuig. Je moet dit invullen in het vliegtuig.

Zorg dat je voorin het het vliegtuig zit, zodat je er snel uit bent. De rij bij immigration is lang (ze maken vingerafdrukken en een foto), dus hoe eerder je in die rij bent, hoe sneller je weg bent! Ga erna pas plassen.

Neem een yellow taxi naar Manhattan, de flat fare is $45, geef een tip van $5.

Draai 011 voor telefoonnummers, anders kun je niet bellen met je mobiel.

Getting around

NY is verdeeld in UPTOWN (bijv 50 naar 60) & DOWNTOWN (is naar beneden) en East & West.
St = Street / Ave = Avenue / E = east / W = west / N = north / S = south

Metro: koop een 4-rittenkaart voor $7 of een 5-dagen pas voor $25. Elke keer in- en uitstappen is één rit, onafhankelijk van hoe ver je reist.

Fooi: overal en altijd… paar makkelijke trucjes;
Taxi’s bedrag afronden naar boven en plus $1 doen / portier voor het sjouwen van je koffer, $1 per koffer / bij drankjes, $1 per drankje / bij eten, 15/20%.

Watertaxi: http://www.watertaxi.com/ Ook hop on hop off voor 15 dollar per dag

Ideas for the NY feeling

Ga naar een sport wedstrijd (Knicks, basketball; Yankees, baseball; NY Rangers, ice hockey), kaartjes koop je via www.ticketmaster.com.

Ga naar opera/ballet (zie Upper West); een musical (see Midtown); een jazzclub (zie Village).

Get a manicure & pedicure bij een van de vele (voornamelijk) Chinese salons die je ziet en voel je een echte NYse vrouw! Of ga naar een van de vele SPA's (www.spaweek.org).

Apollo theatre voor amateurnight (elke woensdagavond). Kaartjes koop je via ticketmaster.