Bangkok deel 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu Bangkok deel 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

Bangkok deel 1

Door: Pascal

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

18 December 2014 | Thailand, Bangkok

Bangkok dag 1

We rijden nu van Bangkok naar de grens met Cambodja. Een mooie rit om m'n verhaal te beginnen. Het is beter om afgeleid te zijn door terug te denken aan wat we de afgelopen dagen hebben meegemaakt, dan me erg bewust te zijn van de rijstijl van onze chauffeur.

Ik vind het toch altijd weer lastig om een verhaal te beginnen. Ook nu hebben we al zo veel gezien en ervaren dat het moeilijk is te bedenken waar we begonnen zijn. Sowieso is er deze eerste dagen best veel langs me heen gegaan door de jetlag. Op de dag van aankomst in Thailand was hier de dag net begonnen, terwijl het voor ons eigenlijk al lang bedtijd was. Houd daarom vol, m'n verhaal wordt beter naarmate je verder leest! Ik schrijf nu eenmaal precies zoals ik alles ervaar.

Na een eindeloze immigratiecheck waar je nu eenmaal nooit aan went, doch overal hetzelfde is, bracht een taxi ons naar het hotel. We reden een andere wereld in, waarvan ik een cultuurshock verwachtte. Ik heb best al wat gezien en meegemaakt inmiddels en ook hier is het weer zó anders, maar de shock bleef weg. Misschien komt hij nog?

Een verfrissende douche en een hapje sushi lapte ons op en gaf genoeg energie om toch meteen de stad in te gaan. We kozen de tuktuk als vervoersmiddel, onze eerste onderhandelingspoging was een feit. Het is altijd even inkomen, maar we bleken achteraf best succesvol. Hij bracht ons slalommend door het drukke chaotische verkeer naar the Grand Palace. Het paleis heeft vele beelden en gebouwen die in overvloed versierd zijn met goud, handgeschilderde taferelen van Bhoedda's en draken of mozaïek. Het was schitterend, echt waar, maar zó vreselijk druk! En de indrukwekkende schoonheid is me helaas ontgaan.

Een stukje verder staat Wat Pho en de beroemde liggende Bhoedda. Deze Bhoedda is ook geheel met bladgoud versierd en zo onwijs groot! Ervoor stonden kleinere altaars waarop men offers kan leggen. Een van de altaars was het huis geworden van een zwervende kattenfamilie en de verminkte kleintjes speelden met het blinkende goud. Buiten het 'huis' van de Bhoedda kan men offers brengen bij altaars of bladgoud plakken op de kleinere Bhoedda's. Het bladgoud is te koop in het winkeltje... Ik zeg een gouden business! Er staat zelfs een pinautomaat naast.

De volgende tuktuk bracht ons voor twee keer zoveel baht, naar Khao San Road (vermoeidheid maakt zwak). Een drukke toeristische straat met allemaal barretjes, eettentjes en natuurlijk stikt het er ook van de kraampjes en winkeltjes. We hebben eerst een simkaartje gekocht, waarmee we voor bijna niks een maand lang onbeperkt kunnen internetten en bellen. Om het passend te maken voor onze telefoon, ging meneer met een simpele schaar aan de gang. Ook hebben we meteen pasfoto's laten maken die we nodig hebben voor de oversteek naar Cambodja. Hier maakte een jongen een foto van ons, drukte deze af met een inktjet uit het jaar nul en knipte ze op maat. Wat kunnen we toch moeilijk doen in Nederland.

We streken neer op een terrasje met een lekker drankje en een portie verse kroepoek. Bij elke slok en elke hap stond er verkoper naast me. Met hoedjes, kokosijs of gefrituurde schorpioen aan een stokje...

• 20 December 2014 - 17:11

Bram:

en mijn foto's vind ik nooit goed genoeg, en daar met een oude inkjet. Vreemd dat jullie je laten belazeren door een Tjoek Tjoek chauffeur, maar moeheid is een goed excuus. Geniet ervan.

• 20 December 2014 - 19:44

Marja:

Nou, de eerste avonturen klinken alweer geweldig zeg! Maar gefrituurde schorpioenen.....geef mij kikkersate! Hahaha ik kijk uit naar je volgende verhaal, veel plezier!!!!!!