Fattoria Biologica La Vialla - Reisverslag uit San Casciano in Val di Pesa, Italië van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu Fattoria Biologica La Vialla - Reisverslag uit San Casciano in Val di Pesa, Italië van Pascal en Marco - WaarBenJij.nu

Fattoria Biologica La Vialla

Door: Pascal en Marco

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Marco

15 Mei 2012 | Italië, San Casciano in Val di Pesa

Het is een mooie dag vandaag, de zon schijnt voluit. Marco heeft het ontbijt klaargemaakt, aardbeien met brioche en een beetje mascarpone in de zon op het terras. En ik drink een zelfgemaakte espresso, wat trouwens niet mee valt om te maken met een gewoon koffiezetapparaat, lang leve de caffeïne.

Na een tijdje zonnebaden besloten we naar Fattoria La Vialla in Castiglion Fibocchi te rijden, 80 km hier vandaan in de richting van Rome. De fattoria maakt reclame in Nederland en zo kwam ik thuis op het idee deze aan te doen tijdens onze vakantie. Nieuwsgierig naar hoe commercieel deze biologische boerderij zal zijn en vooral ook naar hoe echt. Zouden ze er echt Nederlands spreken zoals de catalogus ons doet geloven? Daarnaast wilden we ook graag verschillende sauzen en wijnen proeven. De afname vanuit Nederland kan namelijk vanaf 4 of 6 stuks per smaak en wat als dit niet lekker blijkt?! Dus met een klein beetje cynisme reden we naar precies deze ene bewuste fattoria in de Toscaanse heuvels, tussen alle andere.

Via een lange smalle laan met typisch Toscaanse bomen, kwamen we op de parkeerplaats, vol met italiaanse en nederlandse auto's. Deze gaven ons al enig idee van de omvang en comercie van de boerderij. We werden welkom geheten op de piazza dat schuin tegen de heuvel op lag. Adriana de hoofdkokkin, zoals ik kon nalezen in onze catalogus, wees ons op de tafeltjes waaraan gasten van de eigengemaakte sauzen, pasta, salami, pesto, olijfolie, wijn etc kunnen proeven.

Het winkeltje ziet er vanbinnen echt uit zoals in de brochure. Het is een kleine donkere met houten kasten aangeklede ruimte gevuld met lekkernijen van de boerderij. Uit het plafond komen strengen knoflook en salamiworsten. Een Vlaams sprekende dame liet ons in een kelderkamertje verschillende wijnen proeven.  Ze legde ons uit waarom ze alleen grootverpakkingen verkopen en zei dat ik gewoon eens naar zou moeten vragen per email, dan maken ze best een uitzondering. Dus voor wie ook interesse heeft...

Een tikkeltje teut verlieten we het winkeltje met een doos vol lekkers. We streken neer in de zon op het terras in afwachting van een rondleiding. Een blond nederlands meisje kwam ons vragen of we met de duitse groep mee wilden, want ze had het zelf erg druk. Haar duits-met-een-zwaar-italiaans-accent sprekende collega leidde ons rond door de oude romantisch aandoende fabriek, waarin weliswaar gebruik werd gemaakt  van de moderne technieken. Ze sloot de tour af in een van de enorme wijnkelder met tig vaten van 1000 en 2500 lt. Heel vervelend al dat proeven. Tot slot hebben we nog even een hapje gegeten om de werking van de wijn wat af te zwakken voor de terugreis.
Conclusie: de brochure liegt niet, het is een commerciele maar echte fattoria.

Thuisgekomen hebben we meteen maar weer een wijntje ingeschonken, heb ik wat bruschette gemaakt en toen de zon bijna onder was een pasta alla La Vialla klaargemaakt. En dat smaakte heerlijk!

• 21 Mei 2012 - 11:14

Marja:

O, het klinkt allemaal weer heerlijk! Krijg helemaal zin om naar Italië te gaan!
    Genieten jullie daar doe ik het hier met jullie verhalen, XXXX